bottle-caps-647830_640

A Ty piłeś już dziś swoje piwo?

Tytuł nie stanowi żadnego nawoływania do alkoholizmu, a wynika z opublikowanego niedawno zestawienia (link) na temat konsumpcji wyrobów procentowych. Okazuje się, że po wyłączeniu abstynentów i osób niepełnoletnich średnie spożycie alkoholu na osobę wynosi (w przeliczeniu) 1,35 butelki piwa dziennie! Stąd też założenie, że przeciętny Polak musiał wypić już dzisiaj swoją statystyczną porcję lub (co bardziej możliwe) siądzie nad piwkiem dopiero wieczorem. A jakie to będzie piwo? Patrząc na udziały w rynku poszczególnych grup piwowarskich spróbujemy określić, która marka najczęściej pojawia się w kuflu.

browary

Na polskim rynku działają cztery duże grupy piwowarskie z czego największymi mocami produkcyjnymi może pochwalić się Kompania Piwowarska – 17,7 mln hl (wielkość sprzedaży w 2014 roku wyniosła 13,3 mln hl). Na drugim miejscu znajduje się Grupa Żywiec z mocami rzędu 15 mln hl. Zdolności wytwórcze pozostałych dwóch grup – Carlsberg i Van Pur są już dużo mniejsze. Dla porównania największy wśród blisko stu samodzielnych producentów piwa w naszym kraju – Perła – Browary Lubelskie przy maksymalnym wykorzystaniu swoich mocy nie zdoła wytworzyć nawet 10% tego, co produkuje rynkowy lider.

Szukając odpowiedzi na pytanie, jakie piwo wypije dziś wieczorem (względnie już wypił) przeciętny Polak trzeba więc przyjąć, że będzie to produkt jednego z rynkowych liderów. Kompania Piwowarska oferuje około dziesięciu marek, podczas gdy grupa Żywiec przynajmniej piętnaście. Musi więc to być wyrób browaru z siedzibą w Poznaniu. Okazuje się, że jest tak w rzeczywistości. Według danych za 2014 rok polskim liderem pod względem sprzedaży jest Żubr (12,9%), który po raz pierwszy wyprzedził wieloletniego lidera – Tyskie (12,5%). Obie marki wytwarzane są przez Kompanię Piwowarską.

Zakładam, że Żubr liderem w ilości (nie wartości) sprzedaży był już tak naprawdę od dawna, gdyż piwo to należy do segmentu ekonomicznego (cena detaliczna ok. 2-3 zł), podczas gdy Tyskie to już grupa premium (ok. 3-4 zł). Znając te dane, można wyliczyć, że w ubiegłym roku musiano sprzedać blisko 1 miliard butelek (lub puszek) Żubra i właśnie to piwo z największym prawdopodobieństwem znajdzie się w kuflu przeciętnego polskiego piwosza także i dzisiaj.

metryka

 

 

About admin

2 thoughts on “A Ty piłeś już dziś swoje piwo?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.