burger-304707_640

Zamiast koszyka konsumpcyjnego wystarczy zwykły BigMac

Już dawno temu ekonomiści doszli do wniosku, że porównywanie zarobków w poszczególnych krajach, bez uwzględnienia kosztów życia w nich nie ma większego sensu. Stworzono, więc specjalny koszyk dóbr i usług według, którego oblicza się parytet siły nabywczej pieniądza. Pozwala to na dużo precyzyjniejsze pokazanie poziomu zamożności jednego społeczeństwa względem innych. Ale jest też prostsza, równie skuteczna metoda – tak zwany Indeks BigMac’a. Podany wskaźnik porównuje cenę kanapki BigMac oferowanej w poszczególnych państwach. Ponieważ wszędzie na świecie przygotowuje się ją według tych samych standardów, stanowi ona znakomity punkt odniesienia dla międzynarodowych porównań.

bigmac
W grupie najbogatszych państw świata przeciętny obywatel jest w stanie kupić za swoją pensję ponad 500 kanapek miesięcznie. W przygotowanym zestawieniu rekordzistą jest Irlandia. Jeśli przeznaczyć wszystkie dochody na żywienie się fast-foodami, wystarczyłoby ich na zakup aż 717 kanapek (prawie 24 dziennie). Polska znajduje się w drugiej grupie państw, gdzie widełki mieszczą się w przedziale 300 do 500 hamburgerów – stać nas przeciętnie na nabycie 365 BigMaców w miesiącu. Do niedawna do tej samej grupy zaliczana była również Grecja, jednak w wyniku ostatniego kryzysu w tym kraju, możliwości nabywcze mieszkańców Hellady znacząco spadły i wynoszą teraz poniżej 300 bułek na miesiąc. W tej samej grupie mieści się także cały szereg tzw. gospodarek wschodzących w tym Chiny, Turcja czy Brazylia. Stawkę zamyka Egipt, gdzie za średnią miesięczną pensję można kupić niewiele ponad 100 hamburgerów.

Dzięki tym danym można precyzyjnie ustalić realną wartość nabywczą krajowej waluty. W przypadku polskiego Złotego kurs wymiany do Dolara amerykańskiego powinien wynosić około 1,90 Usd/Pln, czyli jedynie połowę z tego po ile handluje się naszym pieniądzem na rynku forex. Co ciekawe, podany kurs jest niemal identyczny z wartością wyznaczoną przez analityków OECD. Okazuje się, że budowanie skomplikowanych koszyków konsumpcyjnych jest zupełnie zbędne. Wystarczy jeden Big Mac.

[Fair Value – niezależny blog finansowy]

About admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.