Fair Value - niezależny blog finansowy

Polska motoryzacyjną potęgą!

Polska jest prawdziwą motoryzacyjną potęga! Branża automotive generuje 10% krajowego PKB, a zatrudnienie w sektorze ma prawie 800 tysięcy osób (to sporo więcej, niż mamy w kraju urzędników). Patrząc w statystyki można odnieść wrażenie, że klienci na całym świecie dosłownie zabijają się o nasze samochody. W 2014 roku na eksport poszło ponad pół miliona samochodów (to i tak duży spadek w stosunku do lat 2009-10), a przychód ze sprzedaży sięgnął niemal 90 miliardów złotych. Jesteśmy także królami, jeśli chodzi o branżę transportową. Realizujemy najwięcej przewozów międzynarodowych w całej Unii Europejskiej.

Choć trochę zaznajomiony z tematem czytelnik, szybko dopatrzy się nieścisłości. Jak to możliwe, skoro Polska nie posiada żadnej marki samochodów wytwarzanej na masową skalę? Dobry stan „naszej” produkcji zawdzięczamy bowiem przede wszystkim zagranicznym koncernom. Do Fiata i Volkswagena należą trzy czwarte rynku produkcji samochodów w kraju (swoje dokłada też General Motors). Aż strach bać się momentu, w którym szefowie tych firm uznają, że opłaca się przenieść fabryki do krajów, gdzie koszty pracy są niższe. Tymczasem możemy się jednak cieszyć motoryzacyjnym eldorado. Miło przecież spojrzeć na statystyki i zobaczyć, że Polska jest jednym z najważniejszych dostawców samochodów do Niemiec. A to, że sprzedajemy naszym zachodnim sąsiadom ich własne samochody (wyprodukowane przez ich własne firmy) to już efekt uboczny.

Fiat Auto Poland to według zestawienia Forbesa 12. największa pod względem przychodów krajowa spółka. Zarówno wielkość sprzedaży, jak i osiągniętego zysku jest niemal identyczna, jak w przypadku Orange Polska – największej firmy telekomunikacyjnej nad Wisłą. Obie firmy zarobiły w 2013 roku po około 300 milionów złotych netto. I teraz ciekawostka dla zainteresowanych – poszukajcie ile każda ze spółek zapłaciła podatku dochodowego CIT? Jeśli ktoś nie chce szukać to podpowiem, że w przypadku tyskiego producenta samochodów było to okrągłe zero. Jako forma zachęty do inwestycji ze strony rządu, Włosi nie płacą podatku od działalności w Polsce już od 20 lat. W ramach ostatniego porozumienia zanosi się również na kolejną dekadę zwolnień, których koszty budżetowe mogą wynieść miliard złotych. Z jednej strony mamy więc istotne wsparcie krajowej gospodarki i pracę dla 4-5 tysięcy ludzi, a z drugiej ewidentne faworyzowanie niektórych firm. Podobne ulgi dotyczą również Volkswagena. Coś za coś.

[Fair Value – niezależny blog finansowy]

About admin

One thought on “Polska motoryzacyjną potęgą!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.